سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تفاوت تلویزیون OLED و QLED چیست؟

بررسی تفاوت تلویزیون های QLED  و OLED 

اگر جدیدا برای خرید تلویزیون اقدام کرده اید حتما با فناوری جدیدی به نام OLED و QLED برخورد کرده اید. فهمیدن این دو ویزگی در تلویزیون کمی مشکل است و بهتر است قبل از خرید تفاوت این دو را بدانید. OLED و QLED درست است که فقط یکی از حرف آن ها با هم فرق می کند اما د رعملکرد تفاوت زیادی باهم دارند. فرقی هم نمی کند که شما گیمر، مصرف کننده محتوا و یا کاربر روزمره هستید داشتن یک تلویزوین هوشمند می تواند بسیار لذت بخش باشد. باید از مزایا و معایب این دو تکنولوژی با خبر باشید تا بدانید قیمت هر یک با توجه به ویژگی آن ها چقدر است و کدام یک ارزش خرید را دارند. در این مطلب قصد داریم ویژگی و تفاوت های تلویزیون OLED و QLED را برای شما عزیزان بیان کنیم تا برای خرید تصمیم بهتری بگیرید.

پنل OLED چیست؟

فناوری که در پنل های OLED به کار می رود از پیشرفته ترین و با کیفیت ترین نمایشگر ها برای ساخت تلویزیون است. پنل OLED از ال ای دی های کوچک که به آن mini LED نیز گفته می شود تشکیل شده است. برای  به وجود آمدن یک تصویر به رنگ های قرمر، آبی و سبز نیاز است که پنل دیود ساطح کننده نور ارگانکی با ارسال کردن سیگنال الکتریکی به هر پیکسل جداگانه نور ها را تولید می کند که با این ویژگی به نور پس زمینه نیازی ندارد.

با خاموش و روشن کردن هر بار تلویزیون رنگ مشکی در عمیق ترین حالت نمایش نور را تولید و به نور پس زمینه نیازی ندارد. یکی از عوامل مهم در تشخیص کیفیت تصویر میزان توانایی تولید رنگ مشکی است و OLED ها با فناوری که دارند از هر نمایشگر دیگری بهتر رنگ مشکی را به نمایش می گذارند و کنتراست بسیار زیادی تولید می کنند.

مزایای پنل OLED

پنل های OLED د رمقایسه کردن با پنل های دیگر سبک تر و نازک تر هستند و عملکرد آن ها بهتر است. با هر بار خاموش و روشن کردن هر پیکسل مشکی مطلق به وجود می آورد و وضوح ان بیشتر می شود. همین موضوع دلیل منحصر به فرد بودن پنل OLED‌ها به حساب می آید و و دلیل آن نیز هدایت کردن مستقل هر پیکسل به صورت جداگانه است. از دیگر مزایای این پنل این است که به نور پس زمینه ندارند و باعث کاهش ضخامت پنل و وزن بسیار  کمی دارند. مزایای پنل OLED عبارتند از مشکی بودن بی نقص، نسبت کنتراست بی نهایت، زمان پاسخ سریع به صورت 0.001 میلی ثانیه، کیفیت تصویر خیره کننده، عملکرد عالی در زمان بازی، زاویه دید عالی، پیکس هایی با توانایی خود تابشی، عملکرد خیره کنند HDR، پنل نازک و قابلیت منحنی در آن ها.

درست که مزایای این نوع پنل زیاد است اما در کنار این موضوع معایبی نیز دارد که می توان به خطر سوختگی، قیمت بالا، فاقد اوج روشنایی، و طول عمر کمتر از LED اشاره کرد.

پنل QLED چیست؟

QLED مخفف کلمه  Quantum Light-Emitting Diode می باشد که یک نوع صفحه نمایش LCD با نور پس زمینه LED بوده و نقاطی به  نام کوانتومی برای افزایش دادن روشنایی و شادابی رنگ تصویر استفاده شده است. Q یا همان نقاط کوانتومی یک لایه نانو ذره که باعث رنگ و روشنایی پنل LED می شود. از مزایای این نوع پنل می توان به رنگ های دقیق تر، عدم احتمال سوختن، اوج روشنایی که در مقایسه با مجموعه های LED عمومی روشنایی بالاتری دارد که توسط تولیدکنندگان نمایشگر استفاده می شود اشاره کرد.

پنل های QLED در مقایسه با نمایشگر های OLED برای کردن به  نور پس زمینه نیاز ندارند و معنی آن این است که نمی توانند رنگ مشکی و نسبت کنتراست تماشایی OLED را ارائه دهند. پنل QLED مزایای زیادی دارد که می توان به اینکه قیمت کمتری نسبت به OLED دارند، اوج روشنایی بالا، دقت رنگ و زنده رنگ بودن بالا، قابل اطمینان از نظر طول عمر، مستعد سوختن نبودن، در برابر رطوبت بهتر مقاومت م یکنند، گستره اندازه های بیشتری دارد و عملکرد عالی در هنگام بازی اشاره کرد. هر محصولی معایبی نیز دارد که معایب این پنل عبارتند از فاقد پیکس هایی با توانایی خود تابشی، نمایشگر آن از LIGHT BLEED رنج می برد و زلویه دید پایینی دارند.